Tämän kuun alkupuolella erään helsinkiläislehden jutussa risteilyturisteista haastateltiin Mari Someroa Helsingin kaupungin matkailuneuvonnasta.

   Somero kertoo, miten Suomen oloista tietämättömiä turistit saattavat olla, jotkut jopa kyselevät: ”Onko Lappi auki tänään?” Monen turistin on hankala ymmärtää kuinka laaja alue Suomi on.

”Joskus ei käsitetä, etteivät kaikki suomalaiset elä lappalaisten tavoin”, sanoo Somero.

 

   Miten lappalaiset sitten elävät?

 

    Somerolla ei taida olla kovin tuoretta tietoa asiasta. Saamelaiset asuvat ja elävät nykyään kuten muutkin; toki osalla heistä on poroja, joita he paimentavat moottorikelkkoja ja joskus jopa pienlentokoneita apuna käyttäen. Poromiehissä on muuten myös paljon suomalaisia, poronhoitoalueen eteläosan paliskunnissa vain heitä.

   Lappalaisiksi kutsuvat nykyään itseään saamelaisalueella jo monetta polvea asuvat, luontaiselinkeinoja harjoittavat suomalaiset ja suomalaistuneiden saamelaisten jälkeläiset.

 

    Toivotan Someron tervetulleeksi Suomen ainoaan saamelaisenemmistöiseen kuntaan, Utsjoelle.

Jos hyvin käy, täällä voi tutustua paikallisiin saamelaisiin, vaikka he eivät ensi silmäyksellä välttämättä eroakaan muista suomalaisista. Lapinpukuakin käytetään vain juhlallisissa tilaisuuksissa. Eräskin turisti pettyi, kun ei nähnyt peskipukuisia, suopunki olalla kulkevia miekkosia kylänraitilla. Hän kysäisi paikalliselta taksimieheltä, missä kaikki lappalaiset olivat.

”Varmaan menneet tunturiin”, oli vastaus. Kuljettaja ei paljastanut, että kaikki näköpiirissä olevat ihmiset, hän itse mukaan lukien, olivat saamelaisia.

 

   Suomi on todella laaja alue.  Ei etelässä aina tiedetä, miltä Lappi nykyisin näyttää, vaan mielikuvat ovat peräisin Topeliuksen ajoilta.

 

     Matkailu on Lapillekin tärkeä elinkeino. Tunturikeskusten asiakkailta ei tietenkään voi edellyttää Lappi – tietoutta. Ammatikseen matkailun parissa työskentelevillä ihmisillä soisi kuitenkin tätä tietoa olevan.